پذیرش دانشجو رشته زبان و ادبیات کُردی برای دومین بار - پی ان یو نیوز - PnuNews - اخبار پیام نور
26 مرداد 1395
دانشگاه کردستان

پذیرش دانشجو رشته زبان و ادبیات کُردی برای دومین بار

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه کردستان، از پذیرش دانشجو در رشته «زبان و ادبیات کُردی» برای دومین سال متوالی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش سایت پی ان یو نیوز بختیار سجادی،در این رابطه اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار در کشور در مقطع لیسانس، رشته زبان و ادبیات کُردی را در دانشگاه کردستان راه‌اندازی کردیم.

وی با اشاره به پذیرش 40 دانشجو در این رشته در سال گذشته، ظرفیت پذیرش این رشته برای سال تحصیلی جدید را همانند سال گذشته 40 نفر عنوان کرد.

رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه کردستان عنوان کرد: رشته زبان و ادبیات کُردی، شامل 136 واحد بوده که 22 واحد آن عمومی، 20 واحد پایه، 64 واحد اصلی و 30 واحد آن تخصصی است.

وی با اشاره به غنای ادبیات کُردی، قرابت‌های زبان شناسی در زبان فارسی و کُردی و وجود بین مایه‌های مشترک در این زمینه، عنوان کرد: خوشبختانه بعد از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سال گذشته رشته زبان و ادبیات کُردی در استان ایجاد شد و اصل 15 قانون اساسی تحقق یافت.

سجادی در ادامه بیان کرد: اولین استادیار زبان و ادبیات کُردی، به نام «بهروز چمن آرا» در دانشگاه کردستان مشغول به تدریس خواهند شد که از اساتید رشته زبان کُردی در دانشگاه مونیخ آلمان هستند.

رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های معتبر خارجی، مراکز ایران شناسی و کُردشناسی دایر هستند، ادامه داد: هرچند قریب به یک سال از تاسیس رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان می‌گذرد اما توجه دانشگاه‌های خارجی را جلب کرده است.

وی در ادامه سخنان خود، صادرات فرهنگی را از جمله اقدامات پیش روی دانشکده ادبیات دانشگاه کردستان برشمرد و بیان کرد: تامین محصولات فرهنگی مراکز ایران شناسی و کُردشناسی خارج از کشور و صادارت فرهنگی به آنها به طور جدی باید پیگیری شود و کتاب‌هایی که در اینجا تهیه می‌شوند در دانشگاه‌های خارجی تدریس شوند.

سجادی در ادامه، عنوان کرد: موسسات غیردولتی در راستای آموزش زبان کُردی فعالیت می‌کنند اما دانشگاه کردستان تنها دانشگاه سطح کشور است که رشته زبان و ادبیات کُردی را دارد.

وی در ارتباط با بازار کار این رشته نیز عنوان کرد: مذاکراتی با آموزش و پرورش، صداو سیما، حوزه هنری، میراث فرهنگی، خبرگزاری‌ها و سایر نهادها و ارگان‌های فرهنگی صورت خواهد گرفت تا فارغ التحصیلات رشته زبان و ادبیات کُردی در آینده جذب بازار کار شوند.

رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: هدف گذاری کرده‌ایم که در مهر ماه سال 97 مقطع ارشد و در سال 1400 مقطع دکترای رشته زبان و ادبیات کُردی را در دانشگاه کردستان راه‌اندازی کنیم.

وی در پایان ذکر کرد: با توجه به هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، بناست از مهرماه آینده 2 واحد زبان و ادبیات کُردی به صورت اختیاری برای تمامی رشته‌های مقطع کارشناسی دانشگاه کردستان تدریس شود

 

قبل از ورود به دانشگاه پیام نور باید بدانید

ورودی جدید به دانشگاه پیام نور باید بدانند

دانلود لیست منابع و ارائه دروس پیام نور ترم بهمن 99 کلیک کنید

 

 

دانلود رایگان نمونه سوال با جواب پیام نور

 

 

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید

پی ان یو نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
در صورتی که سوالی دارید باید از قسمت " پرسش و پاسخ " سایت استفاده کنید

قوانین ارسال نظر پرسش و پاسخ

 

 

 

 


نمونه سوالات پیام نور
سامانه پرسش و پاسخ اخبار پیام نور

 

این سایت هیچگونه وابستگی به دانشگاه پیام نور و مدیریت آن ندارد
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به PnuNews.com می باشد و استفاده از مطالب با ذکر نام منبع بلامانع است .
طراحی سایت : پی ان یو نیوز
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است