دانشگاه‌ها ازنظر بودجه فرهنگی در وضعیت قرمز - پی ان یو نیوز - PnuNews - اخبار پیام نور
28 مرداد 1394
حسام الدین علامه

دانشگاه‌ها ازنظر بودجه فرهنگی در وضعیت قرمز

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تبعیض شدید در بودجه فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی انتقاد کرد و گفت‌: اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر بودجه و سرانه فرهنگی دانشجویی در وضعیت قرمز هستند

 

به گزارش اخبار پیام نور PnuNews.com حسام الدین علامه در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه بحث آموزش در وزارت بهداشت تحت الشعاع سلامت است، افزود: مجموع بودجه و توان منابع انسانی، فیزیکی و مالی وزارت بهداشت بیشتر در اختیار امر خطیر سلامت است و لازمه خروج آموزش پزشکی از مظلومیت و یافتن حق و استانداردهای عملکردی خود نیازمند کمک بیشتر رسانه ها و توجه بیشتر به این بخش است.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بودجه فرهنگی وزارت بهداشت فوق‌العاده پایین است، اظهار کرد: این امر نیازمند یک نگاه داخل وزارتخانه ای و یک نگاه کشوری است. داخل وزارتخانه باید با حوزه آموزش و مخصوصا حوزه فرهنگ آشتی صورت بگیرد، در حوزه کشوری هم مجموعه های ارزشی که به درستی نگران و دلواپس وضعیت فرهنگی هستند باید بدانند از نظر منابع انسانی، منابع فیزیکی و مالی در وضعیت قرمزی قرار داریم و اگر میخواهند پیشرفتی حاصل شود باید بدانند این حوزه احتیاج به توجه دارد.

 

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در بودجه فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی تبعیض شدید وجود دارد، گفت: بودجه فرهنگی در وزارت علوم تقریبا بر اساس سرانه دانشجویی است، اما در وزارت بهداشت از ابتدا بودجه‌ای به عنوان آموزش پزشکی داده شده که این بودجه به چهار قسمت آموزشی، پژوهشی و از سال 94 که بودجه فرهنگی رفاهی از یکدیگر جدا شده، فرهنگی و رفاهی تقسیم شده است که این بودجه ها اصلا منطقی نیست.

 

علامه ادامه داد: سرانه فرهنگی سالیانه هر دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی بین 70 هزار تا دو میلیون و صد هزار تومان است که بین این بودجه‌ها بیش از 20 برابر تفاوت وجود دارد. به نظر من رقم زیر 500 هزار تومان خط قرمز بودجه، 500 تا 750 هزار تومان وضعیت زرد، 750 هزار تومان تا یک میلیون و 250 هزار تومان وضعیت سفید و بالای یک میلیون و 250 هزار تومان وضعیت سبز و مفید بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها است که متاسفانه اکثر دانشگاه‌ها از نظر بودجه فرهنگی در وضعیت قرمز هستند، این موضوع باید اصلاح شود که عزم جدی‌ را می طلبد.

 

 

 

به دنبال اعتدال در فضای فرهنگی هستیم

 

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سیاسی و حاشیه دار نشدن از رویکردهای جدی وزارت خانه در حوزه فرهنگی است، افزود: ضمن اینکه این اعتقاد وجود دارد که دولت تدبیر و امید نگاه جدیدی به فضای دانشگاه دارد و باید تغییر و تحول نسبت به دولت‌های قبلی اتفاق بیافتد. باید گفت هم با رویکرد دولت نهم و دهم و هم با رویکرد دولت هفتم و هشتم متفاوت هستیم و به معنای واقعی به دنبال اعتدال در فضای فرهنگی هستیم. اعتقاد داریم گل سرسبد عملکرد دولت در حوزه وزارت خارجه و وزارت بهداشت است و مردم در حوزه سلامت امید دارند خدمات خوب به آن ها ارائه شود بنابراین کار ما سخت است.

 

علامه با تاکید بر اینکه نگاه موجود در وزارتخانه اعتدالی است، گفت: ما نه از افراط دولت توسعه سیاسی و دوران اصلاحات استقبال می کنیم و نه از افراط دولت نهم و دهم و بسته شدن فضای سیاسی در دانشگاه‌ها. نگاه و رویکرد ما اعتدالی است، اما برخی از افراد این امر را بد می‌فهمند و عدم افراط را گاهی به معنای محافظه کاری‌، ترس و وارد عمل نشدن تلقی می‌کنند. در حالی که ما احتیاج به شجاعت،جسارت و حرکت داریم، حرکت عقلانی و غیر احساسی حتما باید با نشاط سیاسی صورت بگیرد اما در این میدان مین گذاری شده که برخی از خبرگزاری‌های وابسته به کانون‌های ثروت و قدرت، هرگونه عملکرد شکاننده انحصار فضای فرهنگی را تحمل نمی کنند و دنبال حاشیه سازی هستند حرکت کردن بسیار سخت است.

وی ادامه داد: ما با توکل به حضرت حق و با توجه به انگیزه و ایمان فراوانی که داریم به اینکه مانایی جمهوری اسلامی به این است که توسعه سیاسی صحیح صورت بگیرد در مقابل این حاشیه ها ایستادگی می کنیم و این به معنای توقف فعالیت های فرهنگی نخواهد شد. هرچقدر هم حاشیه سازی کنند نه به افراط می افتیم و نه از حرکت باز میمانیم.

 

 

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای فعالان‌ فرهنگی دانشگاه ها

 

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به آمار نشریات، کانون‌ها و تشکل های فعال دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت:‌ تعداد نشریات فعال 440 نشریه، تعداد کانون فعال فرهنگی هنری 270 کانون و تعداد تشکل‌ها 130 تشکل دانشگاهی است، البته تعداد تشکل های مجاز می تواند تا سقف 1800 تشکل افزایش یابد.

وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت، اظهار کرد: تصمیم درمورد فعالیت‌های اداره فرهنگی این است که فعالیت ها به صورت سطح بندی شده باشد به عنوان مثال کلاس های آموزشی پایه برای فعالین فرهنگی و علاقه‌مندان به واحدهای مختلف تحت نظر حوزه فرهنگی هر دانشگاه آغاز شود که کلاس متوسط در قطب های 10 گانه کشور و کلاس‌های پیشرفته به صورت کشوری برگزار خواهد شد.

به گفته علامه، رویکرد دیگر اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت این است که فعالیت‌های سیاسی، اسلامی و فرهنگی محدود و منحصر به یک قشر خاص نشود، ما اعتقاد داریم همه دانشجویان درجه یک هستند و همه حق دارند از فضای فرهنگی استفاده کنند. شاید در عمل به دلیل محدودیت های قانونی، برای مثال در حوزه تشکل‌های اسلامی باید افرادی باشند که به مبانی اصلی قانون اساسی اعتقاد داشته باشند اما نگاه در حوزه‌های کانون‌های فرهنگی،نشریات،مسائل صنفی و… این است که همه دانشجویان حضور داشته باشند.

 

 

برگزاری جشنواره فرهنگی هفتم

 

وی در ادامه درمورد اقدامات معاونت فرهنگی وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از اقدامات پیش‌رو برگزاری جشنواره فرهنگی هفتم است، این جشنواره در دو موضوع حوزه فرهنگ سلامت و حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در اسفندماه برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به جشنواره ملی نشریات گفت: قرار است جشنواره نشریات دانشجوئی بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت چرخشی برگزار شود. امسال وزارت علوم میزبان است، سال آینده دانشگاه آزاد اسلامی و دو سال بعد وزارت بهداشت میزبان خواهد بود.

 

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در خاتمه خاطر نشان کرد: در حوزه وزارت بهداشت شاهد برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی خواهیم بود که تاکید این نشریات در بخش ویژه این جشنواره" درباره "فرمایشات رهبری برای مقابله با اسلام هراسی" است و دانشجویان با زبان عربی و انگلیسی در این زمینه می‌توانند آثاری را تولید کنند و از این آثار حمایت می کنیم.

 

 

 

قبل از ورود به دانشگاه پیام نور باید بدانید

ورودی جدید به دانشگاه پیام نور باید بدانند

دانلود لیست منابع و ارائه دروس پیام نور ترم بهمن 99 کلیک کنید

 

 

دانلود رایگان نمونه سوال با جواب پیام نور

 

 

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید

پی ان یو نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
در صورتی که سوالی دارید باید از قسمت " پرسش و پاسخ " سایت استفاده کنید

قوانین ارسال نظر پرسش و پاسخ

 

 

 

 


نمونه سوالات پیام نور
سامانه پرسش و پاسخ اخبار پیام نور

 

این سایت هیچگونه وابستگی به دانشگاه پیام نور و مدیریت آن ندارد
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به PnuNews.com می باشد و استفاده از مطالب با ذکر نام منبع بلامانع است .
طراحی سایت : پی ان یو نیوز
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است