وضعیت نامطلوب آموزش عالی در کشور پاکستان - پی ان یو نیوز - PnuNews - اخبار پیام نور
12 تیر 1395
دانشجویان غیرایرانی - خارجی

وضعیت نامطلوب آموزش عالی در کشور پاکستان

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان گفت: دانشگاه های کشور پاکستان در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا در رتبه بندی تایمز قرار ندارند و این روند نتیجه وضعیت نامطلوب آموزش عالی در این کشور است.

 

به گزارش سایت پی ان یو نیوز جعفر مهراد در گفتگو با مهر افزود: با وجود این، نظام رتبه بندی تایمز برای نخستین بار تعداد دانشگاه های ممتاز را از ۱۰۰ دانشگاه به ۲۰۰ دانشگاه گسترش داده است که در این شرایط نام دو دانشگاه  پاکستانی در فهرست دانشگاه های برتر مشاهده می شود.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد در جایگاه ۱۰۱ و دانشگاه ملی علوم و تکنولوژی در مکان ۱۲۱ دانشگاه های برتر آسیا  نشسته اند.

مهراد خاطرنشان کرد: هندوستان در این رتبه بندی با هشت دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر شرایط بهتری را در آسیای جنوبی رقم زده است. در حالی که همسایگان این کشور پاکستان و بنگلادش تنها دارای سه دانشگاه ممتاز هستند.

وی عنوان کرد: سنگاپور برای نخستین بار محل دو دانشگاه برتر آسیایی است اما کشورهای چین و ژاپن بیشترین دانشگاه های  برتر را به خود اختصاص داده اند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: دانشگاه ملی سنگاپور در صدر جدول و دانشگاه فنی نانینانگ مشترکا با دانشگاه پکن در جایگاه دوم قرار دارد. تعداد ۵۰ دانشگاه چین در فهرست جدول رتبه بندی دیده می شود.

مهراد اضافه کرد: نام جمهوری اسلامی ایران با ۴ دانشگاه در مقایسه با ترکیه با ۱۱ دانشگاه، رژیم اشغالگر قدس با ۶ دانشگاه، عربستان سعودی با ۳ دانشگاه، مالزی با ۴ دانشگاه، تایوان با ۴ دانشگاه و هنگ کنگ با ۶ دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا مشاهده می شود.

وی تاکید کرد:رتبه دانشگاه شریف مشترکا با دانشگاه های متروپولیتن توکیو و اولسان کره جنوبی ۵۲، علم و صنعت ایران ۵۷، دانشگاه صنعتی اصفهان ۶۱ و صنعتی امیرکبیر ۷۶ است.

 چهره ماندگار علمی کشور گفت: رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در فاصله بین ۱۰۱ تا ۱۱۰، صنعتی خواجه نصیر طوسی بین ۱۳۱ تا ۱۴۰، دانشگاه تهران ۱۴۱ تا ۱۵۰ و شهید بهشتی در فاصله ۱۵۱ تا ۱۶۰ قرار دارد.

مهراد اضافه کرد: برای توسعه و ارتقاء رتبه دانشگاه های آسیا هنوز محل زیادی وجود دارد. مثلا پاکستان در دهه ۲۰۰۰ میلادی آغاز خوبی داشت و اصلاحات مهمی را در سطوح بالاتر از نظر تامین بودجه و سرمایه گزاری در آموزش عالی بعمل آورد اما متاسفانه، بحران های سیاسی چند سال اخیر تاثیر منفی در بخش آموزش عالی گذاشته است.

 وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های آسیای جنوبی در حالیکه استانداردهای آموزشی و پژوهشی و نیز روش های اعتباربخشی را افزایش می دهند، باید سیاست زدایی را در راس برنامه های خود قرار دهند.

 چهره ماندگار علمی کشور گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی هند و پاکستان در مقایسه با چین به ترتیب ۱۷ هزار و ۴۸۴ و  ۴ هزار و ۲۷۸ مدرک تولید کرده بودند که تولیدات چین در این سال ۷۱ هزار و ۳ مدرک بود.

مهراد گفت: پاکستان در رتبه بندی کیو اس در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز فاقد دانشگاه برتر در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز آسیا بود. در حالیکه از سایر کشورهای آسیایی مثلا از چین ۲۶ دانشگاه، مالزی ۵ دانشگاه، سنگاپور ۳ دانشگاه، کره جنوبی ۱۸ دانشگاه، اندونزی ۲ دانشگاه و از تایوان ۱۲ دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار دارند.

وی افزود: تعداد ۵ دانشگاه از کشور پاکستان شامل لاهور با رتبه ۱۱، ملی علوم و فناوری اسلام آباد با رتبه ۱۱۲، قاید اعظم و انستیتو مهندسی و علوم پیشرفته مشترکا هر کدام با رتبه ۱۴۹ و دانشگاه آقا خان با رتبه ۱۸۳ در بین ۲۰۰ دانشگاه ممتاز آسیا دیده می شود.

چهره ماندگار علمی تاکید کرد: در رتبه بندی کیو اس در سال ۲۰۱۶ میلادی نظام آموزش عالی پاکستان در پایین جدول و با امتیاز۲.۹ در مقایسه با چین با امتیاز ۵.۸۳، کره جنوبی با امتیاز ۱.۸۰، هند با امتیاز ۹.۶۰، عربستان سعودی با امتیاز ۷.۳۶، ترکیه با امتیاز ۱.۲۶، قزاقستان با امتیاز ۱.۲۵، لبنان با امتیاز ۸.۱۹ و امارات متحده عربی با امتیاز ۹.۱۰ قرار دارد.

 

 

قبل از ورود به دانشگاه پیام نور باید بدانید

ورودی جدید به دانشگاه پیام نور باید بدانند

دانلود لیست منابع و ارائه دروس پیام نور ترم بهمن 99 کلیک کنید

 

 

دانلود رایگان نمونه سوال با جواب پیام نور

 

 

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید

پی ان یو نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
در صورتی که سوالی دارید باید از قسمت " پرسش و پاسخ " سایت استفاده کنید

قوانین ارسال نظر پرسش و پاسخ

 

 

 

 


نمونه سوالات پیام نور
سامانه پرسش و پاسخ اخبار پیام نور

 

این سایت هیچگونه وابستگی به دانشگاه پیام نور و مدیریت آن ندارد
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به PnuNews.com می باشد و استفاده از مطالب با ذکر نام منبع بلامانع است .
طراحی سایت : پی ان یو نیوز
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است